Comentari a la visita a l'exposició amb l'artista
“L’obra artística queda acabada cada vegada que és contemplada”
És una de les
moltes frases que recull el llibre de l’exposició Àngela Ubasart.
BIOgrafies (Ana Fernández, 2015) i que apareixen escrites i ens acompanyen
en la visita a la Sala Muncunill Aquestes frases, que l’artista s’ha fet seves,
accentuen el caràcter de retrospectiva i d’apropament a la persona,
imprescindible per conèixer la seva obra, que pretén i aconsegueix la mostra.
Aquestes
paraules en concret són tota una declaració de principis i, per a mi, un resum
perfecte de la seva experiència de vida i art. A més, ens donen un paper
actiu, co-protagonista, als espectadors, un paper que vam poder interpretar de
la seva ma, atenta, intel·ligent, accessible…docent.
Àngela Ubasart ens ensenya els quaderns de viatge exposats |
Com ja dèiem és
una exposició excel·lent per la qualitat de l’obra exposada i també
pel seu entenedor, didàctic i atractiu muntatge. Recull un extraordinari conjunt de pintures, escultures (en diferents
materials i també en ceràmica) i joies-escultures de l’artista Àngela Ubasart que
ens porten a fer el recorregut per la vida i, com ja veurem, per l’art de l’artista
Perque vida i obra estan plenament entrellaçades en
aquesta creadora perque ella crea per a sí mateixa i ho fa per una necessitat
d’estabilitat emocional. Joan Baca en el pròleg del llibre ens ho explica
i, després de veure l’exposició amb ella, ho podem confirmar. Un exemple: La
tragèdia de Tahití, 2010, técnica mixta sobre tela, 80 x 100 cm, és una
obra que neix fruit de la seva necessitat d’expressar els sentiments que li
provoquen les notícies sobre l’horror de la desgràcia d’Haiti. En ella es fa
ben certa aquesta altra frase “l’art és l’única eina que pot convertir l’horror
en bellesa”
L'artista ens explica el procés de creació d'aquesta obra |
Aquesta interrelació de la seva vida i la seva obra és
absolutament literal quan aplica als seus pigments les sorres dels deserts
recollides en els seus viatges o quan reviu a l’estudi, amb tots els sentits,
les vivències que ha copsat en els seus meravellosos quaderns de viatge que la
transporten a l’instant viscut lluny en l’espai però proper i real en la seva
imaginació
A la dreta de la imatge veiem els petits pots amb les sorres dels deserts visitats.També els quaderns de viatge |
En el moment que volem analitzar la temàtica de la
seva obra descobrim que la dona és la
protagonista absoluta de l'escultura i algunes peces són casi una
autobiografia emocional de l'artista. Aquesta disciplina te en ella
un aire introspectiu, íntim...les seves ceràmiques, bronzes, ens mostren la
seva ànima: la sèrie dedicada a l'embaràs, les maternitats, la sèrie Acolliment
i l'esplèndida Fusió, única parella i realitzada després de la mort
del seu primer marit (el gran escultor Fernando Bach- Esteve)
Diverses escultures en gres refractari i alguns estudis en mixta sobte tela |
Sèrie de ceràmica esmaltada, Acolliment, 2009, 9 x 9 x 10 cm. |
Fusió, 1992, bronze 47 x 22 x 70cm i Fusió, 2010, mixta sobre tela, 80 x100 cm |
Una altra expressió de sí mateixa, d’un moment vital
complexa però feliç (puntualitza la mateixa Àngela) en el qual ha de
combinar les seves intenses obligacions familiars amb la
formació a la facultat de Belles Arts, és l’escultura Volum I , de fusta
d’om, 1981 de 26x 32 x 40 cm. Ella mateixa ens fa veure la figura de la
dona agenollada que vol sortir, emergir del tronc de l’om que l’atrapa…
Volum I |
Aquest homenatge a la dona és un tema continu també en
la pintura, recordem les extraordinàries sèries de mixtes sobre paper de
dones africanes, de 2002, però si l’escultura l’utilitza com a la
forma d’expressió més íntima, la pintura també parla de sí mateixa però ho fa
en la seva vessant més extravertida, més en contacte amb el món exterior i amb
la natura.
Quan pinta ara ho fa amb un estil matèric i expressionista,
molt evolucionat des de l'inicial fauvisme i impressionisme d'uns paisatges
propers i de joventut. Amb la pintura experimenta l'explosió del coneixement
d'un món llunyà en el temps i l'espai i evocador de l'autenticitat, Àfrica,
Petra...sense oblidar uns paisatges més propers com són Cadaqués, Barcelona o
la Cerdanya i els seus estimadíssims cavalls
Sis camells, 2000, mixta sobre tela, 40 x 120 cm |
Va ser un veritable plaer poder contemplar tanta bellesa i ser conscients de tant talent, i ho va ser encara més per l'agradable companyia i entenedores explicacions de l'artista. La seva vocació docent l'acompanya sempre i la seva voluntat de donar per acabada una obra quan l'espectador la contempla van convertir la visita en una especial experiència. Gràcies. Moltes gràcies.
Muntatge de l'exposició Angela Ubasart. BIOgrafies
Sala Muncunill, Terrassa, del 9 d'octubre al 29 de novembre de 2015
Direcció: Marta Peralta Geis
Muntatge i disseny: Marta Peralta Geis
Audiovisual: Genèric Disseny
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
vols fer un comentari? Endavant: