22 d’abril del 2020

Paul Gauguin

Paul Gauguin va nèixer a Paris al 1848 i va morir a les Illes Marqueses al 1903. Considerat també precursor dels Expressionistes alemanys, amb Munch i Van Gogh




3 d’abril del 2020

La Dansa de Henry Matisse


Avui, un quadre ple de color i optimisme, La Dansa d'Henry Matisse






Pintures negres de Goya


Aquests dies de confinament pel COVID-19 estic repassant els meus artistes preferits.
He començat per Goya i les seves pintures negres






11 de setembre del 2019

JOAN POCH, ceràmica i pintura

JOAN POCH, exposició al Museu Enric Monjo de Vilassar de Mar

CERÀMICIA I PINTURA


Esplèndida exposició de Joan Poch a Vilassar de Mar, en un espai molt apropiat, el Museu Enric Monjo, Museu Municipal de Vilassar de Mar.

L'exposició, Matèria i Atzar, consta de diverses pintures de format força gran i peces de ceràmica i escutures de ceràmica i ceràmica combinada amb fusta


alt="troabolarquetagrada-joanpoch-ceramicaipintura"



alt="troabolarquetagrada-joanpoch-ceramicaipintura"


alt="troabolarquetagrada-joanpoch-ceramicaipintura"



alt="troabolarquetagrada-joanpoch-ceramicaipintura"



alt="troabolarquetagrada-joanpoch-ceramicaipintura"



alt="troabolarquetagrada-joanpoch-ceramicaipintura"



alt="troabolarquetagrada-joanpoch-ceramicaipintura"







L'ART DE CARME COLLDECORRERA
L'ART DE CARMEN GIMÉNEZ TOVAR
L'ART DE JOAN POCH

3 de desembre del 2018

L'ART A LA HISTÒRIA: HITLER VS PICASSO I ALTRES ARTISTES MODERNS

ART A LA HISTÒRIA: HITLER VS PICASSO 

I ALTRES ARTISTES MODERNS


alt="art-a-la-historia-trobolarquetagrada"

El 19 de juliol de 1937 es van inaugurar a Munich dues exposicions d’art. Les dues a pocs metres de distància i concebudes pels seus organitzadors per ser vistes una després de l’altra. El títols de les exposicions no deixaven espai al dubte sobre les pretensions de les mostres:



Els responsables de les organitzacions eren les autoritats nazis, ja al poder a Alemanya.
A la primera es van reunir moltes obres dels artistes que ja en aquell moment eren reconeguts i que anys després van ser considerat mestres indiscutibles de les Avantguardes. Obres de Paul Klee, Wassily Kandinsky, Oskar Kokoschka, Emile Nolde, entre d’altres, van ser exposades tortes, amb absoluta intenció de menyspreu, en sales fosques i sobre parets brutes. Eren les mostres d’un art que volia ser mostrat com  una conspiració contra el poble alemany, un art fet per jueus i comunistes que els bons alemanys havien de rebutjar.
Per la majoria dels autors de les obres exposades, aquesta exposició va ser l’inici del malsón. Klee, Max Beckman i Otto Dix van ser expulsats de les respectives Acadèmies a les que pertenyien i tots van veure com es retiraven les seves obres de les col·leccions públiques.

"La gran exposició de l’art germànic" era un conjunt de paisatges idealitzats i retrats i nuus de joves rosses i esbeltes o de joves soldats. Una exaltació de la raça ària, l’art que Hitler aprovava i que volia que el poble admirés

Aquest és le punt de partida d'un interessant documental que explica com d'important va ser l'Art pel nazisme, no només com a propaganda i generador d'ideologia. El documental ens explica amb gran detall, la codicia de Hitler i Goebbels per acaparar les millors peces de l'art europeu, una codicia que es va convertir en gran rivalitat entre els dos dirigents, ansiosos tots dos per aconseguir les millors obres. Goebbels les acumulava per al seu gaudi particular, Hitler les volia per a crear un gran museu.



alt="art-a-la-historia-trobolarquetagrada"
Cartell del documental

Des de l'anàlisi de diversos casos concrets d'espoliació a famílies principalment jueves i als museus dels països que anaven conquerint el documental va mostrant la enorme col·lecció que els nazis anava creant amb l'ajuda de comerciants, antiquaris i marxants com Hildebrand Gurlitt. Aquest va ser un dels pocs professionals  triats per Hitler per a vendre les obres de l'art degenerat expropiades. Quan al 2012, després de dos anys d'investigació, les autoritats alemanyes van entrar al pis del seu fill, Cornelius, a Munich, es van descobrir milers d'obres d'art espoliades durant la guerra. Aquesta és una de les moltes històries interessantíssimes a les que fa referència el documental i de les que la premsa es va fer ressó en el seu moment, "El caso Gurlitt: un enigma alemán", és un dels articles publicats per El País

Al documental també apareix una al·lusio a The Monuments Men, popularitzats fa uns anys per la pel·lícula de George Clooney basada en el llibre de Robert M. Edsel.


alt="art-a-la-historia-trobolarquetagrada"
Cartell de la pel·lícula dirigia per George Clooney



alt="art-a-la-historia-trobolarquetagrada"
Portada del llibre que explica una història real


El documental va ser dirigit per Claudio Poli i presentat per l'actor Toni Servillo, 


Informació i il·lustracions estretes de:

Sobre el documental:

Sobre l'exposició de Arte degenrado: 

Sobre el cas Gurlitt:



ART DE CARME COLLDECARRERA
ART DE CARMEN GIMÉNEZ TOVAR
ART DE JOAN POCH

29 de juliol del 2018

GARGALLO, ART A L'ESCULTURA

GARGALLO, ART A L'ESCULTURA

TROBO L'ART QUE T'AGRADA AL MUSEU GARGALLO DE SARAGOSSA

El Museo Gargallo está ubicat al Palacio Argillo, un exemple de l'última etapa del Renaixament a Saragossa, que conserva les característiques pròpies d’aquest estil tot i que data de l’etapa de pas ja cap al Barroc, finals del s.XVII. És un espai ideal per a l’exposició de l’obra del gran artista que és Pablo Gargallo



alt="trobolarquetagrada-gargallo"
Entrada del Museu Pablo Gargallo de Saragossa


alt="trobolarquetagrada-gargallo"
Vista de l'arcada des del pis de dalt del pati


alt="trobolarquetagrada-gargallo"
Una altra imatge de la mateixa arcada


La seva primera formació com a professional de l’escultura la va realitzar  amb dos escultors plenament decimonònics i clàssics dels quals va apendre el domini de la tècnica i els materials i tots els recursos de l’ofici. Això li va permetre innovar amb gran seguretat buscant un estil propi ja allunyat de les formes de l’escultura clàssica i del qual són plenament representatives les següents escultures.


alt="trobolarquetagrada-gargallo"
Kiki de Montparnasse, 1928, bronze, 20,5x17x11,5cm



alt="trobolarquetagrada-gargallo"
David,1934, bronze 54x19,7x18cm

alt="trobolarquetagrada-gargallo"
Imatge de la impressionant escultura Gran profeta, al pati del palau.
En el Museo Reina Sofía també tenen una important representació de l'obra d'aquest gran escultor

3 d’abril del 2018

TERRY O'NEILL, EL ROSTRE DE LES LLEGENDES, art en fotografies

TERRY O'NEILL, EL ROSTRE DE LES LLEGENDES

Exposició de retrats de llegendes, a la Filmoteca de Catalunya

"Per captar el rostre de les llegendes cal fer-se tan invisible com sigui possible, tenir una gran paciència i saber combinar una gran discreció amb dots de relacions públiques" segons el mateix O'Neill, aquest és el secret del seu èxit.
Tot veient l'exposició és molt clara aquesta manera de fer, perquè tots els protagonistes dels seus retrats se'ns mostren d'una manera molt especial, sense perdre la seva personalitat però obrint una escletxa per on els podem veure d'una manera nova.

Terry O'Neill (Londres 1938) va ser present a la Filmoteca el dia de la inauguració i amb la comissaria, Cristina Carrillo Albornoz, van fer una xerrada amb públic i premsa.


alt="terry-oneill-trobolartquetagrada"
(*)Una imatge del jove fotògraf, al  web de la filmoteca


alt="terry-oneill-trobolartquetagrada"
(*)Aquesta imatge és més recent, també del web de la filmoteca


 L'exposició està organtizada en diversos àmbits, molt coherents, que fan que la visita sigui entenedora i amena:
  1. Els anys 60
  2. Els anys 70
  3. Les llegendes de Hollywood
  4. Rock i pop stars
  5. El món de la moda
  6. Política i Reialesa
  7. Esports
Però tenint en compte els anys de carrera i com d'interessants són els protagonistes de les fotografies, podria haver estat una exposició bastant més extensa



alt="terry-oneill-trobolartquetagrada"
Interior del targetó de l'exposició


A l'interior del targetó apareix una de les fotos més interessants: la Faye Dunaway, esposa del fotògraf, retratada l'endemà de guanyar l'oscar a la millor actriu per Network, 1976 de Sidney Lummet, a Beverly Hills l'any 1977


alt="terry-oneill-trobolartquetagrada"
Imatge de l'exposició trobareu tota la informació al web de la filmoteca


Imatges(*)  i informació estretes del web de la filmoteca

L'ART DE CARMEN GIMÉNEZ TOVAR

L'ART DE CARME COLLDECARRERA

L'ART DE JOAN POCH

21 de març del 2018

CARMEN GIMÉNEZ TOVAR A LA FIRA D'ART, MERCAT DEL RAM DE VIC

CARMEN GIMÉNEZ TOVAR A LA FIRA D'ART DE VIC

Fira d'Art al Mercat del Ram de Vic

Com cada any i des de l’Edat Mitja, el cap de setmana de Diumenge de Rams es celebra a Vic el Mercat del Ram. Algunes de les activitats es fan, com es feia ja en els seus inicis, a la Plaça Major o Mercadal




alt="trobolartquetagrada-carmen-gimenez-tovar-fira-vic"
Cartell de la Fira del Ram





alt="trobolartquetagrada-carmen-gimenez-tovar-fira-vic"





alt="trobolartquetagrada-carmen-gimenez-tovar-fira-vic"
Aspecte de la plaça del Mercadal en plena Fira d'Art





És una plaça quadrada envoltada de porxos on es manté la celebració dels tradicionals mercats setmanals i també d'altres, anuals que s'han convertit en importants esdeveniments culturals:

  • El Mercat Medieval, pel pont de la Puríssima
  • El Mercat de Música Viva, al setembre
  • La Fira d'antiguitats, Vicantic


Els carrers més comercials de Vic, amb una distribució medieval, van a parar a la plaça.



alt="trobolartquetagrada-firadartdevic"

Imatge de la Plaça de Vic, autor Miquel S Cañellas

Tot envoltant-la es poden veure alguns edificis importants de la ciutat, com l'Ajuntament del 1388, gòtic en els seus inicis i que es va ampliar a l'època del Barroc. El seu campanar, amb el seu rellotge és una de les imatges típiques de Vic



alt="ajuntament-vic-trobolartquetagrada-firadartvic-"

Imatge de l'Ajuntament de Vic, amb la  el campanar


Algunes de les cases que podem veure al voltant d'aquesta típica plaça són:

  • La Casa Comella, modernista, avui Casino de la Ciutat
  • La Casa Costa, també modernista i obra de Josep Illa. La façana del primer pis està decorada amb escultures que representen les quatre classes socials característiques de començaments del s.XX.
  • Casa Cortina, modernista, com les anteriors
  • Casa Tolosa, del s. XVIII
  • Casa Moixó, s. XV al XVIII i, per tant, amb una barreja d'estils
  • Casa Beuló dels s. XVI al XVIII



="trobolartquetagrada-firadartvic"

La Casa Costa



Una de les activitats més interessants que es fan al llarg del tres dies del Mercat del Ram és la Fira d'Art, a la plaça Major, el dia 25 de març. Trobo l'art que t'agrada hi torna a exposar obres de Carmen Giménez Tovar.




alt="trobolartquetagrada-carmen-gimenez-tovar-fira-vic"
Obra de Carmen Giménez Tovar



alt="trobolartquetagrada-carmen-gimenez-tovar-fira-vic"
Fragment d'obra abstracta de Carmen Giménez Tovar









Informació i fotografies de:
Catalunya Turisme
Llista de monuments de Vic
Cultura Vic

L'ART DE CARMEN GIMÉNEZ TOVAR

L'ART DE CARME COLLDECARRERA

L'ART DE JOAN POCH

14 de febrer del 2018

ART i DECORACIO a OLOT

ART i DECORACIÓ a OLOT

A casa d'un decorador


Aquest quadre em va enarmorar quan el vaig veure a l'estudi de la Carmen Giménez Tovar. I quan els clients el van veure, crec que els va passar igual.



alt="trobolarquetagrada-art-i-decoracio"
Detall del quadre emmarcat




El volíen per a un lloc molt concret, cosa que a vegades és un problema perquè no sempre encaixa allò que agrada en l'espai que es vol omplir. En aquest cas, tot va anar bé perquè les mides del quadre eren perfectes pel capçal del llit, espai que els clients volien decorar.





alt="trobolarquetagrada-art-i-decoracio"
El quadre l'espai triat pels clients


El resultat ha estat immillorable.












ART I DECORACIÓ a MANRESA

ART I DECORACIÓ a MANRESA

En un pis del centre de Manresa


És una satisfacció veure el resultat de la feina feta. 
Aquest preciós quadre de Carmen Giménez Tovar es va quedar a Manresa després de la fira d'art que al setembre'17 es va celebrar al Passeig Pere III



alt="art-i-decoracio-manresa-trobolartquetagrada"
Quadre de Carmen Giménez Tovar


Els seus propietaris no van dubtar gaire quan van veure aquest quadre. El van triar entre molts i variats quadres de Carmen Giménez Tovar. Els va agradar els colors i el tema




alt="art-i-decoracio-a-manresa-trobolartquetagrada"



i vist on l'han col·locat, penso que van triar molt bé. També ho van fer amb l'estil clàssic del marc. Contrasta amb la modernitat de les línees i formes del quadre, però han optat per un marc que l'integra en la paret  de manera que l'espai adquireix una sensaciò d'homogeneïtat molt agradable, relaxant i elegant, fent que ressaltin els mobles foscos








L'ART DE CARMEN GIMÉNEZ TOVAR

L'ART DE CARME COLLDECARRERA

L'ART DE JOAN POCH

5 de febrer del 2018

EXPOSICIONS D'ART a MUNICH

EXPOSICIONS D'ART a MUNICH

GABRIELE MÜNTER

Fins al 8 d'abril de 2018 es pot veure al Lenbachhaus, a Munich una exposició molt complerta, potser la més complerta feta fins ara, de l'artista Gabriele Münter (Berlin 1877-Murnau 1962)

Münter es coneguda perquè durant la II Guerra Mundial va salvar moltíssimes obres de Kandinsky i d'altres artistes de Der Blaue Raiter, i amb aquesta exposició en el Museu al qual ella va donar les obres salvades, es pot veure la seva qualitat com a artista. 

Tot i que s'han fet 200 exposicions d'aquesta pintora, la que es pot veure a Munich es planteja d'una manera diferent. S'ha organitzat en 10 seccions temàtiques amb obres de totes les seves etapes creatives  al llarg de 25 anys més enllà de l'etapa de Der Blauer Raiter. S'hi poden veure prop de 130 obres, algunes de les quals han estat molt poc exhibides. S'exposen pintures i fotografies

Perque abans de pintora, Gabriele Münter va ser fotògrafa. Entre 1899 i 1900 fa un viatge als EE:UU on va començar a fer fotografies. En la seva futura vessant com a pintora apareixerà la particular selecció de temes i l'enfoc del vissor que van cuallar en ella en la pràctica de la fotografia.

Quan torna a Munich assisteix a classe d'art en una progressista escola  perquè a l'Academia de Belles Arts de Munich no s'admetien donesi allà  coneix a Kandinsky amb el qual viuran aviat obertament com a amants i viatjaran a Túnez, Holanda, Itàlia i França. En el seu primer viatge a Paris, als anys 1906 i 1907 va conèixer a Matisse i als fauves la influència dels quals apareixerà en la seva producció futura. La seva relació acaba al 1916. La casa que van compartir a Murnau va ser un punt de trobada de molts dels artistes de l'Avandguarda d'entre guerres.


alt="trobolarquetagrada-exposicons-art-munich"
Una de les fotografies que va fer Münter del grup d'artistes, entre ells, Kandinsky




A partir de 1920 la seva producció artística serà variable, passarà periodes sense pintar degut a una depressió o fent només petits retrats. A finals de la dècada i després d'una nova estada a França, torna a treballar amb més regularitat i força

Però la seva vida púbica acabarà aviat. Els nazis li prohibeixen exposar i al 1937 es retira. Comença la seva importantíssima feina de salvaguardar les obres de Kandinsky i dels altres companys expressionistes alemanys que va cedir al museu Lenbachhaus de  Munich al 1957


alt="trobolarquetagrada-exposicons-art-munich"
Cartell de l'exposició, amb un dels típics retrats de Gabriele Münter